Fysisk aktivitet – hvad, hvorfor og hvilken?

Hvad er fysisk aktivitet?

Hvad er fysisk aktivitet egentligt? Fysisk aktivitet kan defineres, som det at bevæge sig og bruge kroppen. Når kroppen bruges og er i bevægelse, øges energiforbruget. 

Hvorfor skal man være fysisk aktiv?

Hvorfor er det så, så vigtigt med fysisk aktivitet? Der er rigtig mange gode grunde til, hvorfor det er vigtigt at bevæge sig og bruge kroppen. Her er et udsnit af de vigtigste årsager:

  • Forebyggelse af hjerte-kar-sygdomme
  • Forebyggelse af visse former for kræft bl.a. tyktarmskræft
  • Forebyggelse af type 2-diabetes
  • Fysisk overskud
  • Mentalt overskud
  • Øget energiforbrug = mindre risiko for overvægt
  • En stærk krop

Regelmæssig fysisk aktivitet har en positiv indvirkning på blodtrykket og pulsen, dit hjerte bliver stærkere, og der pumpes mere blod rundt i kroppen. Alt dette og mere til nedsætter risikoen for udviklingen af en lang række livsstilsygdomme. 

Ved at være fysisk aktiv regelmæssigt, øges det fysiske overskud i hverdagen, i takt med at kroppen bliver stærkere, mere mobil og konditionen forbedres. Dermed bliver mange fysiske daglige gøremål lettere. Rent mentalt kan fysisk aktivitet også have en positiv effekt. Det kan medføre bedre søvn, bedre humør, mere selvtillid og livsglæde, mere energi og mere overskud til at håndtere stressede og pressede situationer. 

Når den fysiske aktivitet øges, øges også energiforbruget. Når energiforbruget øges, forbrændes flere af de kalorier der indtages. Dermed bliver risikoen for overvægt mindre. Måske medfører det endda lyst til at spise sundere.

Hvilken aktivitet er bedst?

Hvilken form for fysisk aktivitet skal så vælges? Løb? Gå? Cykling? Styrketræning? Svømning? Det er kun dig selv der kan svare på det. Du skal vælge det du godt kan lide at gøre. Hvis du fx tænker at du skal løbe, fordi du måske har hørt, at det er det bedste for at forbrænde fedt, men egentlig ikke gider løbe, og skal tvinge dig selv afsted hver gang, så er det ikke løb du skal vælge. Det er ikke holdbart i længden at skulle tvinge sig selv afsted. Du skal finde ud af hvad du gerne vil. Noget du ved at du får gjort og kan holde fast i. Noget der måske endda gør dig glad. 

Forslag til hvordan man kan øge sin fysiske aktivitet:

  • Du kan eksempelvis spørge om en ven, veninde, nabo eller kæreste har lyst til at være med. Det bliver mere hyggeligt, og I forpligter jer overfor hinanden, når I har lavet en aftale. Det kan medvirke til at du rent faktisk kommer afsted.
  • Det kan også være at du gerne vil gå, løbe eller cykle alene. For at gøre turen mere spændende kan du tage en lydbog, din yndlingsmusik eller en podcast i ørerne. 
  • Skal hele familien inddrages i at være mere fysisk aktiv, kan der arrangeres længere ture i weekenden. Fx en tur i skoven eller på stranden, det er som regel et hit hos børnene. Der findes også masser af vandreture og ruter med poster rundt om i landet. Vær opfindsom og søg muligheder i dit område på nettet. 
  • Er det svært at finde tid, så gå en rask tur i din frokostpause. Smør en sandwich du kan tage med i hånden og spis den på turen.  

Måske tænker du at en gåtur ikke gør nogen forskel. Men hvis alternativet er at du bliver hjemme i sofaen eller på kontorstolen, så er det meget bedre. 

Husk at den bedste aktivitet er den du får gjort!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.